Monday



مصاحبه تارنمای صندوق یاران با امیر محسن محمدی

امیرمحسن محمدی ، روزنامه نگار، فعال دانشجویی و عضو دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب بوده است. او بارها به دلیل فعالیت هایش در دانشگاه و نشریات مختلف ، از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران احضار و دست گیر شد. امیر محسن  اکنون در کشور ترکیه ساکن است . وی پس از طی کردن پروسه ی دشوار پناهجویی موفق به گرفتن پناهندگی شد. با  او  که هم اکنون در انتظار انتقال به کشور ثالث است گفتگویی پیرامون وضعیت پناهجویان در ترکیه انجام داده ایم.

   

                        


صندوق یاران: محسن عزیز با تشکر از قبول دعوت ما برای مصاحبه لطفا کمی در مورد وضعیت پناهجویان در ترکیه بعد از سرکوب مبارزات یک سال ونیمه اخیر و هم اکنون حرف بزن!

محسن محمدی:  کشور ترکیه همیشه پل اصلی خروج پناهندگان ایرانی بوده است. در دوره های مختلف سرکوب بسیاری از اصلی ترین چهره ها و فعالین سیاسی از طریق ترکیه به کشورهای دیگر پناهنده شده اند. در حال حاضر نیز تعداد بسیار زیادی پناهنده ایرانی در ترکیه زندگی می کنند که بعد از حوادث ناشی از شوی انتخاباتی جمهوری اسلامی تعداد بسیار زیاد شده و به روایتی به 150000نفر رسیده است. شرایط بسیار بدی در ترکیه و فضای پناهجوئی حاکم است. در گذشته پروسه ی پذیرش کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل متحد بسیار طولانی بوده و البته در چند ماه اخیر این پروسه سرعت گرفته است. به هر صورت هنوز بزگترین مشکل پناهندگان ایرانی در ابتدا مسائل مالی است و سپس مشکلاتی که برخی از احزاب و سازمانهای پناهندگیشان ایجاد می کنند.
پناهنده در ابتدای ورودش به اینجا با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و مسیر پناهندگی را بلد نیست. برای ساکن شدن به شدت مشکل دارد و مخصوصا در فصل حاضر و با سرد شدن هوا مشکل شدید انرژی هست. همانطور که می دانید گازدر اینجا بسیار گران است و از طرف دیگر امکان تهیه ذغال سنگ به راحتی وجود ندارد. همین مساله پناهندگان را در موقعیت های بسیار دردناکی قرار می دهد؛ تا آنجا که حتی هیزم جمع کردن به مساله ای عادی در بین پناهجویان تبدیل شده است.

صندوق یاران: رابطه جدید و نزدیک دولت جمهوری اسلامی با دولت ترکیه چه تاثیری در وضعیت این پناهجویان گذاشته است؟

محسن محمدی: نزدیک بودن این رابطه به صورت عینی مشکل خاصی ایجاد نکرده است؛ و به عبارتی بیشتر در زمینه سلب آرامش روانی پناهجویان و پناهندگان است که تاثیر می گذارد. به هر حال آنچه که من به چشم دیده ام این است که دولت ترکیه تلاش زیادی در زمینه ی امنیت جانی بعضی از پناهجویان کرده است. اما از این که بگذریم به هر حال سال ها اینجا زمین بازی جمهوری اسلامی بوده است و تیم های عملیاتی و مختلفش در اینجا حضور داشته اند. از طرف دیگر ماموران جمهوری اسلامی که در پوشش پناهجو وارد می شوند هم بسیار زیاد هستند و این از حساسیت های شدید پلیس امنیت ترکیه است.

صندوق یاران: نظرت در مورد صندوق یاران چیست؟ فکر می کنی چنین اقدامی لازم بود؟

محسن محمدی: صندوق یاران یک ضرورت بود که کاش زودتر از این به راه می افتاد. بسیاری از فعالین چپ جنبش دانشجوئی به دلیل همین مشکلات مالی ناچارا مورد سواستفاده بعضی جریانات قرار گرفتند. از طرف دیگر وقتی یک فعال چپ مستقل به ترکیه می رسد رها می شود و در  شرایط بسیار بدی قرار می گیرد. من خودم به دلیل ارتباط نزدیکی که با اعضای صندوق یاران داشتم در جریان زحمات زیاد و شبانه روزی این رفقا قرار دارم و البته امیدوارم مورد حمایت بیشتری از طرف سایرین قرار بگیرد و اعضای صندوق روز به روز بیشتر از این شوند؛ شاید که شرایط پناهجوئی در ترکیه برای سایر رفقائی که قصد خروج دارند بهتر از این شود.